Vem tar hand om din sommartidning?

För att hantera tidningsåtervinningen när svenskarna tar semester krävs både flexibilitet och erfarenhet. Benny Hallberg på Stena Recycling berättar mer om hur det går till.

Benny Hallberg är produktspecialist inom affärsområde Papper och Plast på Stena Recycling AB. Han koordinerar flödeslogistiken för tidningar och förpackningar.

Stena i Halland har ansvar för hela kedjan från tömningen av containern på din lokala återvinningsstation till leverans av tidningsråvara till pappersbruket.

Däremellan har pappret samlats på en sorteringsanläggning i Halmstad där sådant som inte sorteras som tidningar och hamnat fel, t.ex. kartong, tagits bort.

– Generellt är det ordning och reda på svenska folkets sortering. Även om det är stor skillnad från område till område är det sällan över 4-5 % felaktigheter att sortera bort för att kunna leverera en tidningsfraktion av riktigt hög kvalitet till Hylte bruk, som köper in tidningarna för att återvinna till nytt papper, säger Hallberg.

Under sommarmånaderna sker dock en stor befolkningsförflyttning i Halland: många lämnar städerna för semesterhus i eller utanför landskapet, och många kommer från andra delar av Sverige till Halland för att semestra. Skillnaden blir stor för enskilda återvinningsstationer. Vissa områden dubblar eller till och med tredubblar sin befolkning på sommaren. Många besökare stannar inte bara någon vecka, utan flyttar till sommarboenden under flera månader. Då ser Stena till att tömma tidningscontainrarna oftare.

– I områden som Halmstad, Falkenberg och Varberg ser vi skillnaden och ökar tömningsfrekvensen redan vid påsk, sedan håller det i sig hela sommaren, säger Hallberg.

Samtidigt minskar behovet av tömning i de bostadsområden människor lämnar när de tar semester.

– Det finns ingen ”normal” tömningsfrekvens, en tidningscontainer kan behöva tömmas tre gånger i veckan eller var fjortonde dag. Att förutse och hålla koll på hur ofta som krävs handlar om mångårig erfarenhet, säger Benny Hallberg.

Målet är att alltid tömma innan någon container blir full. För att nå detta mål arbetar man med att effektivisera kommunikationen mellan de olika aktörerna som tillsammans tillhandahåller återvinningen och ser till att den fungerar.

Bland annat använder de som städar återvinningstationerna handdatorer för att direkt skicka mail till Stena och Stenas tömningsentreprenör om de upptäcker en container som håller på att bli full. Privatpersoner kan också ringa till Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) eller gå in och anmäla på deras hemsida om en återvinningstation har fulla containers.

På hemsidan kan man även hitta sin närmaste återvinningsstation, något som annars kan vara en utmaning för dem som semestrar någonstans för första gången. Så upprätthålls tidningsinsamlingen i det svenska insamlings- och återvinningssystemet, ett system som håller världsklass.

– Det handlar om flexibilitet, tät och bra kommunikation, och att ha koll på vad man kan vänta sig på de olika återvinningstationerna, något som baseras på erfarenhet. Stena har ansvarat för insamling av tidningar i Halland under många år, och vi ser fram emot att fortsätta göra det, säger Benny Hallberg.